Nyitólap | Elemzések | Elmélet | Kommentár | Kapcsolat | ||||||||||
Mi lesz a magánnyugdíjpénztárakkal?Október 13.-án jelentette be Orbán Viktor, hogy a jövő év végéig az állam nem utalja át a magánnyugdíjpénztáraknak a munkavállalóktól levont járulékokat. Matolcsy György nyilatkozata szerint emiatt egyetlen tagot sem fog hátrány érni, de a kompenzáció módjáról egyelőre konkrét ígéret nem hangzott el. A kormányzati megnyilvánulások alapján azért lehet sejteni az irányt. Lehetővé kívánják tenni az állami nyugdíjrendszerbe történő átlépést. Elhangzott olyan nyilatkozat, miszerint a nyugdíjpénztárak kockáztatják a tagok pénzét, és ha nem lép közbe a kormány, akkor eltűnnek a nyugdíjak. Ezzel szemben a Fidesz szerint az állami rendszerben biztonságban van az emberek pénze. A kormányfő nyugdíjvédelmi megbízottnak nevezte ki Selmeczi Gabriellát, akinek fő feladata a magánnyugdíjpénztári veszteségek feltárása illetve azon lépések összehangolása, amelyek révén a magyar emberek nyugdíja biztonságba kerül. Az eddigiek alapján úgy tűnik a cél a nyugdíjpénztári vagyon lehető legnagyobb részének "államosítása". Ezt úgy lehet elérni, ha a tagok tömegesen lépnek vissza az állami rendszerbe, magukkal hozva az eddig felhalmozott megtakarításaikat. (Maguknak a pénztáraknak az államosítása nem szerepel a tervekben, mert akkor kártérítést kellene fizetni a pénztárak eddigi működtetőinek.) Tehát a Fidesz kormány egy komoly spekulációs döntés elé fog állítani minket: Visszalépjünk-e az állami rendszerbe vagy sem? A választ majd valamikor jövőre kell meghoznunk, de ez elég bonyolult és fontos döntés ahhoz, hogy már most elkezdjünk gondolkodni rajta. Először is nézzük át a magánnyugdíjpénztárak illetve az állami kassza előnyeit-hátrányait. A magánnyugdíjpénztárak befektetik a tagok pénzét (aminek természetesen van kockázata) és majd abból fizetnek nyugdíjat. Ezt az állami TB-hez képest viszonylag elaprózott struktúrában, tehát relatíve költségesen teszik. A nyugdíj értéke attól függ, hogy mennyire szerencsésen választunk pénztárat (a piaci átlaghoz képest milyen magas lesz a hozam), illetve, hogy milyen lesz a befektetői klíma (mennyi lesz a piaci átlaghozam). Ezzel szemben az államnál azért biztos a pénzünk sorsa, mert azt azonnal az utolsó forintig elköltik (így semmi sem marad, amit a tőzsdén elbukhatnának). A TB jelenleg arra sem képes, hogy személyekre lebontva nyilvántartsa a befizetéseket és arról évente küldjön egy kimutatást. A nyugdíj mértékét az fogja meghatározni, hogy évtizedek múlva a politikai vezetés milyen mértékben szándékozik - illetve lesz képes - megadóztatni az akkor aktív korosztályt annak érdekében, hogy nekünk ellátást fizessenek. Tanulságos a
magánnyugdíjpénztárak eddigi története
is: Az eddigi kavarodások
konszolidált viszonyoknak fognak tűnni ahhoz képest,
mint ami most várható. Egyfelől a nyugdíjpénztárak
túlélése a tét, másfelől a Fidesz
kormány szavahihetősége, gazdaságpolitikai
mozgástere és stratégiai célkitűzései.
Nem lesz könnyű eligazodni az iszapbirkózás közben
elhangzó pro- és kontra érvek között.
Jó tanácsot nem lehet adni, most annyit lehet tenni,
hogy felsorolom azokat a szempontokat, ami alapján
értékelhetjük a nyilatkozatokat és majd
döntést hozhatunk az átlépésről
illetve maradásról: A döntés nem lesz könnyű (azt az esetet leszámítva, ha a kormány teljesen ellehetetleníti a magánnyugdíjpénztárak működését), de egyelőre csak az a dolgunk, hogy figyeljük és értékeljük az eseményeket. Közben pedig elmerenghetünk azon is, hogy egy ilyen hosszútávú stratégiai kérdésen, mint a nyugdíjellátás ügye, miért kell a politikai elitnek - rövidtávú érdekeket szem előtt tartva - kétévente csavarnia egyet. Készült: 2010. október 17. |
|
Nyitólap | Elemzések | Elmélet | Kommentár | Kapcsolat | ||||||||||